זה הזמן לבדק-בית >>

         אימון משפחתי

אימון אישי על הורות

״הילד הזה מוציא אותי מדעתי!״ - ככה התחילה השיחה הטלפונית הראשונה שלי עם שרון.

מאת

יחסים עכורים עם ילדים או מתבגרים

״הילד הזה מוציא אותי מדעתי!״ – ככה התחילה השיחה הטלפונית הראשונה שלי עם שרון (שם בדוי).
לשרון שני ילדים בני 9 ו-6. שרון מעידה כי הבכור ילד קשה שלא מסתדר עם אף אחד. היה מנודה על ידי חבריו בגן, גם לגננות היה קשה להשתלט עליו והיא מוזמנת ליועצת הבית ספרית באופן קבוע לשיחות. הילד מתווכח על כל דבר, לא מפסיק התנהגויות מפריעות כשמעירים לו, מציק לאחיו ולהוריו והאוירה בבית עצבנית ומתוחה רוב הזמן. הדבר מחלחל גם לקשר הזוגי של ההורים והם רבים הרבה כשאינם מצליחים להגיע להסכמה על דרך פעולה מול הילד מאחר והכל נכשל.
שרון הגיע אלי מיואשת וחרדה לאבד את הילד שהולך ונכנס לתחילת גיל ההתבגרות שלו. היא חששה שתאבד עליו שליטה לגמרי ומההשלכות של מצב כזה.
התחלנו לבדוק את ״התפקידים״ בבית וגילינו שיש ילד אחד טוב, וילד אחד רע (שכינוי החיבה שלו הוא ״קרצי״). כל אחד מהתפקידים מולאו באופן מושלם. הילד הטוב היה הכי טוב שאפשר. מצטיין בלימודים, אומר כן על כל דבר, תמיד עוזר (גם כשלא נוח לו), נחמד לכולם. הילד הרע היה הכי רע שאפשר, כפי שתיארתי למעלה. ההורים, מבלי לשים לב חיזקו את ההתנהגויות הללו על ידי כינויי חיבה והתייחסות שונה לכל ילד. הם היו חסרי סבלנות כלפי הילד המאתגר והגיבו אליו בעצבנות תמידית. זה יצר מעגל התנהגותי שחזר על עצמו ונראה היה שאי אפשר לשבור אותו.
התחלתי לעבוד עם שרון על התפיסה שלה את הילד. בדקתי איתה אלו תכונות טובות קיימות אצלו, מה היא אוהבת אצלו ומה הם הקשיים האובייקטיביים שהוא מתמודד איתם. כשהיא תיארה את החוזקות שלו ולמדה להכיר בהם, משהו השתנה בנקודת המבט שלה כלפיו. פתאום הוא לא היה רק רע. גם הילד הטוב כבר לא היה רק טוב כי היא לא חשבה שהתנהגות מרצה היא נכונה לחיים ולא חיזקה רק התנהגות מרצה אצלו. התפקידים כבר לא היו כל כך ברורים והילדים הגיבו לזה. כל אחד מהם לקח קצת מהתנהגותו של האחר ונוצר איזון, בכל אחד מהם היה מהכל.
שרון למדה להסתכל על בנה הבכור ממקום מכבד ומעריך, והעצימה את היכולות הטבעיות של הילד. היא התרככה כלפיו והוא הגיב לזה. כבר לא היה זקוק להתנהגות מעצבנת כדי לזכות בתשומת לב, הוא פשוט קיבל אותה. הילד קיבל אהבה והערכה שאינם מותנים.
שרון למדה גם להעביר אליו אחריות והוא, אחרי שבהתחלה התנגד, לקח אותה בשתי ידיים. מילד שלא מכין שיעורים אם לא יושבים לידו, הפך לתלמיד מצטיין והשגי.
האימון של שרון על ההורות שלה מול בנה שינתה למעשה את כל מערכות היחסים בבית. התהליך שעברה שרון שינתה למעשה את התנהגותו של הילד בבית ובחוץ. מילד קשה ונטול חברים, לילד שנעים במחיצתו, מתפקד וחברותי.
מה שניתן ללמוד מהסיפור הוא שהעבודה מתחילה בשינוי שלך, ולא בשינוי של האחר. לעבודה שלך על עצמך יש כוח לשנות התנהלות של אדם אחר איתו את מקיימת מערכת יחסים כזו או אחרת.
אז למה את מחכה? אולי הגיע הזמן לשנות?

״הילד הזה מוציא אותי מדעתי!״ - ככה התחילה השיחה הטלפונית הראשונה שלי עם שרון.

המשך קריאה >>

ענת, רווקה בת 34, בעלת משרה בכירה וטובה מצאה עצמה שוב בזוגיות לא נכונה עבורה.

המשך קריאה >>

פנו אליי

נגישות
סגור